IIUM: Announcements | News | Updates

Ada Apa Dengan Cinta?


Assalamualaikum wbt
Pertemuan demi pertemuan. Sedar tidak sedar kita sudah berada di pertengahan semester. 
Pernahkah ditanya pada hati, apakah semester ini ada cinta yg segar mendatangi hati? 
Telahkah kita memahami hakikat dan makna cinta yang sebenarnya? 
Sekian lama kita hidup, apakah kita telah terokai perasaan halus seni, cantik dan indah yang Allah anugerahkan ini?

Kalau ya,tahniah. Kita adalah jiwa-jiwa yang dplih Allah untuk merasai nikmat cinta,kasih dan sayang yang sebenar benarnya.Cinta yang akan membawa ke Syurga,tentunya.

Cinta yang benar ialah cinta yang dialirkan oleh Allah ke dalam hati. Cinta ini cinta suci, benar lagi murni. Cinta ini diletakkan oleh Allah ke dalam relung hati-hati kita, agar kita tahu dan reti untuk mencintai orang lain. Saudara seiman tentunya. Mencintai mereka sepenuh hati kerana Allah. Membawa mereka ke jalan Allah, dan sama-sama menuju ke arah SyurgaNya. Perlakuan saling mencintai sesama mukmin inilah yang akan menyebabkan Allah makin sayang dan cinta akan kita. Cinta dalam cinta. Subhanallah. Inilah yang dikatakan cinta yang datang dari Allah dan kembali juga kpd Allah.Cinta yang bersebab kerana Allah, dan diberi pun untuk mendapat keredhaan Allah. Cinta yang diajar Islam ini tiada batasannya. Tidak mengenal tua atau muda. Lelaki atu wanita. Miskin atau kaya. Kesemua antara kita layak utk dicintai dan mencintai. Cinta yang datang dari Allah juga mnyebabkan kita takut untuk melanggar perintah Nya, samaada kecil atau besar. Kisah Yusuf -Zulaikha menemukan iktibar tentang kisah sejati seorang hamba brtemu cinta Tuhannya. Lihatlah bagaimana Zulaikha, wanita penggoda itu akhirnya menjadi begitu hebat dalam pengabdian pada Tuhannya. Hanya kerana dia telah bertemu cinta sejatinya! Sudah merasai nikmat berdua-duaan dengan Tuhannya. Sudah teggelam masyuk dalam pesona cinta agungnya.

Apakah pernah kita renung dalam-dalam? Apakah cinta yang diberi dan diterima itu datangnya dari Dia,Pencipta Cinta atau sang nafsu si pemusnah cinta? Cinta yang diilham oleh nafsu berlaku bila hati kotor,sering melakukan dosa, dan tidak pula bertaubat. Sifat-sifat mazmumah yang tidak dikikis dalam hati akhirnya menjadikan nafsu sebagai Tuhan dalam diri. Kesannya kita akan terikut-ikut dengan dorongan hawa nafsu tadi, termasuklah dalam hal meletakkan pengertian dan ukuran cinta. Kita akan mencintai seseorang atau sesiapa sahaja mengikut selera hawa nafsu. Kecantikan, harta, pangkat dan sebagainya. Tidak hairanlah cinta sebegini akhirnya menjadikan kita makin jauh dari Allah, membawa kekecewaan, penceraian, kemusnahan diri, perzinaan dan sebagainya. Hanya kerana kita mencintai seseorang kerana selera nafsu dan kepentingan peribadi, dan apabila semuanya hilang, terkikislah nilai cinta. Makin hari makin layu dan akhirnya muncul pula perasaan benci. Naudzubillah. Ayuhlah sama-sama kita mencari cinta Ilahi. Cinta yang datangnya dari Allah dan kembali juga pada Allah!


p/s: Jika engkau mencintai bunga
Sedarlah engkau bunga itu akan layu
Jika engkau cintakan manusia
Sedarlah suatu hari dia akan pergi
Jika engkau mencintai harta
Harta itu nanti kau akan tinggalkan
Jika engkau cintakan Ilahi
Hanya Dia yang akan kekal abadi
Cintailah Ilahi....


posted under , |

0 comments:

Post a Comment

Newer Post Older Post Home


SHARE YOUR THOUGHTS

Have the urge to share with your fellow colleagues by sending us your stories.

Your stories can be anything ranging from your opinions about campus life to daily events that may have occurred to you.

Do you have any special announcements or advertisements for your colleagues?

Then share it here with us.

Send your contents to bsbm...@gmail.com.


We love to hear from you.

IIUM.FM

BSBM Batch Emblem

BSBM102.blogspot.com is a site dedicated specially for members of the BioMedical Batch 102 Community. A site that provide useful information for members of BSBM 102 as well as visitiors of this site.

Read here for more information.


NEW VISITOR?

Start Button for Newbies

SUBSCRIBE (FREE)

Subscribe to our
"INSIDE BSBM 102" newsletter for exclusive inside story of BSBM 102.


 or, subscribe with RSS Reader


Recent Comments